MY ENGLISH BLOG

esmaspäev, aprill 9

Pasha


Ma võin ette kujutada ülestõusmispühi ilma munade söömiseta, aga ma ei suuda kujutada ette ülestõusmispüha ilma pashata. Absoluutselt igal ülestõusmispühal on meil olnud pasha ja seda ikka ühe ja sama retsepti järgi tehtuna. Retsept pärineb minu vanavanaemalt, emapoolse vanaisa emalt, keda kutsuti babuusjaks. Sest ta oli venelane, nad olid terve perega esimese maailmasõja ajal Eestisse tulnud ja siia jäänud. Võib öelda, et babuusja perekond on meie vere parandaja, sest meie muidu talupoeglikus suguvõsas on just meie Peterburi sugulased need haritlased - doktorid ja professorid. Kuna ema väga babuusjat armastas ja käis temaga lapsena igal pool koos, ka kirikus, siis on ema babuusjast igasuguseid ilusaid jutte rääkinud. Mina teda eriti ei mäleta, sest olin üsna väike kui ta suri. Siiski on meil babuusjast palju mälestusesemeid, näiteks hakkasin just tema Singeril õmblema. Babuusja pärandas meile ka kaks kõige olulisemat retsepti - napoleoni koogi retsepti ja pasha retsepti. Sellist napoleoni ja pashat pole ma kuskil saanud. Pashategemise olen ma juba emalt üle võtnud, varsti hakkan ka napoleoni tegema.
Tavaliselt tegi ema pashat ikka kolmekordse koguse, sest kõigile maitses ja kõigil oli hea meel seda saada. Ja kahe nädala pärast peale lihavõtteid tegi ema uue portsu, vanaisale, kes pidas lihavõtteid ikka õigeuskliku kombel, vana kalendri järgi. Emal on alles veel babuusja pashavormid, kus venekeelsed tähed XB ja vene rist. Samuti on tal spets hõbenoake, millega pashat lõigata ja spets laudlina.
Kohupiima olevat babuusja ka ise teinud - ostis turult maapiima ja sellest tegi. Retseptis kasutatakse keedetud munakollaseid, sest usu järgi ei olevat tohtinud toorest munakollast süüa ja need, kes tegid toore munakollasega, olevat pärast pashat kuidagi keetnud. Keedetud munakollased annavad minu meelest pashale sellise omapärase maitse, mis ongi lihavõttepühade maitse.


Pasha
1 kg kohupiima
1,5 klaasi suhkrut
3-4 kõvakskeedetud munakollast
170 g võid
100 g vahukoort
vaniljet, sukaati, pähkleid, mandleid vms.

Või vahustada poole klaasi suhkruga. Lisada läbi sõela hõõrutud munakollased, vanilje, kohupiim, suhkur, vahustatud vahukoor ja lisandid. Panna pashavormi märg marli ja valada pasha sinna sisse nõrguma. Lasta nõrguda umbes 24 tundi.

Kuna mul on vaid üks pashavorm, tegin ülejäänud sõela-lehtri sisse. Ja mina tegin kahekordse koguse, sest kuna seda head asja ainult üks kord aastas saab, siis tuleb ikka isu täis süüa :)

5 kommentaari:

Pille ütles ...

Nii põnev! Meil oli seekord lausa "kaklus", sest mina tahtsin teha pashat oma hea läbiproovitud retsepti järgi, K. oma vanaema retsepti järgi. Tema jäi peale:-)

Evelin ütles ...

Oh! Keedetud munakollaste kasutamisest pashas kuulen mina küll esimest korda. Tundub huvitav:)

Anonüümne ütles ...

mmmm kui isuäratavad kiluvõileivad paistavad taamal. pole ammu saanud, andsid hea mõtte.

Ingrid ütles ...

Ja nii nagu ma Krista küünlapildi juurde sain kirjutada ... Artur kohe krapsti toolil püsti, kõhuli klaviatuuri kohale, et ekraan ligemal oleks .... ikka ja endiselt selleks, et küünlal leek ära puhuda ;-)

Anonüümne ütles ...

Kunagi ma tegin ka ise. Mäletan, et panin vist koguni 4 toorest muna, segu kuumutati läbi, vesivann all. Marlile ja söelale nörguma.
Tervitusi!